Regulamin realizacji projektów edukacyjnych
w Publicznym Gimnazjum im. bp. Jana Chrapka w Świerżach Górnych
§ 1.
- Uczniowie Publicznego Gimnazjum im. bp. Jana Chrapka w Świerżach Górnych mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie art. 44p ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.) w sposób określony w § 8 Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 843 ze zm.). Projekty realizowane są przez uczniów w klasie drugiej, a w szczególnych wypadkach ich realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż do zakończenia pierwszego okresu nauki w klasie trzeciej. - Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu.
§ 2.
- Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
- Czas trwania projektu powinien wynosić od dwóch tygodni do trzech miesięcy i może być przedłużony przez opiekuna zespołu.
- Gimnazjum zapewnia warunki do realizacji projektów w ramach posiadanych przez siebie środków.
§ 3.
- Do 30 września każdego roku szkolnego wychowawca klasy I informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) w sposób ogólny o obowiązku realizacji projektu edukacyjnego w okresie nauki w gimnazjum, w tym o możliwości proponowania tematyki projektu przez uczniów
i rodziców - Do 30 września każdego roku szkolnego wychowawca klasy II informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i zasadach realizacji projektu oraz zapoznaje z niniejszym regulaminem.
- „Regulamin realizacji projektów edukacyjnych” udostępnia się na stronie internetowej szkoły oraz wywiesza na tablicy ogłoszeń dyrektora szkoły.
§ 4.
- Do 30 września każdego roku szkolnego każdy zespół przedmiotowy przedstawia dyrektorowi co najmniej trzy tematy projektów. Tematyka może uwzględniać propozycje złożone przez uczniów, rodziców
- Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
- Zatwierdzone tematy projektów udostępnia się na stronie internetowej szkoły, w bibliotece oraz przekazuje wychowawcom klas II w pierwszym tygodniu października.
§ 5.
- Do 15 października każdego roku szkolnego wychowawcy klas II przeprowadzają spotkania
z uczniami, prezentując tematy projektów, udzielając wskazówek i odpowiadając na pytania. - Wyboru określonego tematu dokonują uczniowie do 30 października, składając wspólną pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu, przy czym mogą to być zespoły międzyoddziałowe.
- Uczniowie na zasadzie dobrowolności tworzą zespoły projektowe. Zespół uczniów realizujących dany projekt edukacyjny powinien liczyć 4 – 5 uczniów chyba, że opiekun zdecyduje inaczej.
- Ten sam temat projektu może być wybrany przez kilka zespołów uczniowskich za zgodą opiekuna projektu.
- W przypadku, gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby) wychowawca
niezwłocznie włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
§ 6.
- Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, w czasie którego opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają:
a) czas realizacji projektu,
b) formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac,
c) podział zadań w zespole i zasady współpracy,
d) kryteria oceny projektu,
e) sposób prezentacji i podsumowania projektu wpisując je do karty realizacji projektu.
§ 7.
- Podczas pracy nad projektem opiekun projektu winien na bieżąco monitorować prace zespołu
i poszczególnych jego członków oraz udzielać konsultacji i wskazówek. - Nauczyciele niebędący opiekunami projektów są zobowiązani, we współpracy z opiekunem projektu, do pomocy uczniom.
- Na konsultacje nauczyciele mogą wykorzystać godziny wynikające z art., 42 ust. 2 pkt 2) ustawy
z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379) - Wychowawca jest odpowiedzialny za kontrolowanie udziału wychowanków w pracach zespołów
i dopilnowanie, aby każdy uczeń w trakcie nauki w gimnazjum uczestniczył w realizacji projektu edukacyjnego.
§ 8.
- Projekt kończy publiczna prezentacja, której ramy oraz termin winny być określone przez opiekuna projektu w porozumieniu z wychowawcą i dyrektorem gimnazjum.
- Miejsce i termin prezentacji powinien zapewnić możliwie najszerszy udział w niej uczniom, rodzicom oraz innym uczestnikom i zaproszonym gościom.
- Gimnazjum w ramach posiadanych środków zapewnia obsługę techniczną publicznej prezentacji.
§ 9.
- Ocena projektu odnosi się do realizacji całości projektu, poziomu wykonania zadań, inicjatywy uczniów, współudziału w zespole, sposobu dokumentowania projektu, publicznej prezentacji oraz uwzględnia samoocenę uczniów.
- Ocenie podlega każdy z członków zespołu, któremu opiekun winien przedstawić informację zwrotną o jego roli w realizacji projektu.
- Ocena udziału ucznia w projekcie kończy się stwierdzeniem uogólniającym: uczestniczył(a) / nie uczestniczył(a) w realizacji projektu, który jest podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum i w innych dokumentach szkolnych.
- Ocenę uogólniającą ustala opiekun projektu.
- Udział w projekcie edukacyjnym ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z zapisami w Statucie Szkoły.
- W przypadku, gdy opiekunem projektu jest inny nauczyciel niż wychowawca, przedkłada on wychowawcy informację o udziale uczniów w projekcie, wymaganą do ustalenia oceny zachowania, zgodnie z zapisami w Statucie Szkoły.
- Jeśli projekt lub jego część jest ściśle związany z programem danego przedmiotu, dopuszcza się wpisanie oceny do dziennika lekcyjnego z jednego lub kilku przedmiotów. Ocenę ustala wówczas opiekun projektu (jeśli jest jednocześnie nauczycielem przedmiotu) lub nauczyciel przedmiotu po obejrzeniu prezentacji i zasięgnięciu słownej opinii opiekuna projektu dotyczącej oceny zaangażowania ucznia w realizacje projektu.
§ 10.
W przypadku ucznia, który brał udział w realizacji więcej niż jednego projektu uczeń lub jego rodzice/ prawni opiekunowie wskazują do 30 maja roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do egzaminu gimnazjalnego, temat którego projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia szkoły.
§ 11.
Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji projektu jest przechowywana do końca nauki ucznia w gimnazjum.
§ 12.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
- W przypadku zwolnienia na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Nowelizacja: 13.09.2016 r.